Для вас, колеги

Будь сонцем, яке випромінює людське тепло, будь грунтом, збагаченим ферментами людських почуттів і сій знання не тільки в пам’яті та свідомості своїх учнів, а й у душах і серцях.
Ш.Амонашвілі



ПАМ’ЯТКА  МОЛОДОМУ  ВЧИТЕЛЮ
«Хто намагається розібратись
у хорошому, поганому на
своїх уроках, у своїх
 взаємовідносинах з
вихованцями, той уже досяг
половини успіху»
 ( В.О.  Сухомлинський)

1.      Подолай страх перед початком уроку.
2.      Свідоме створення тиші – твій перший крок до успіху.
3.      Швидше вивчай можливості кожного учня.
4.      Частіше усміхайся.
5.      Умій тримати під контролем всіх учнів групи.
6.      Важливе завдання вчителя – завбачити основні типові ситуації, які найчастіше виникатимуть на уроці.
7.      Вчися вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли вони відповідають неправильно.
8.      Оцінка повинна бути обґрунтованою.
9.      Раціонально організовуй різні види діяльності на уроці.
10.  Наполегливо оволодівай навичками самоаналізу уроку.
11.  Постійно використовуй  методичні новинки.

12.  Не затримуй учнів на перерві – розраховуй свій час




Рекомендації до комплексного планування завдань уроку

Під час конструювання, організації та проведення  уроку необхідно дотримуватись  певних комплексних вимог. Вимоги до уроку поділяють на такі групи:

·         виховні вимоги, які передбачають реалізацію виховних функцій навчання (єдність морального, етичного, трудового навчання, формування світогляду політичної культури учня, формування ініціативи, відповідальності, сумлінності, працелюбства);
·         дидактичні вимоги, які полягають у реалізації принципів навчання, чіткому визначенні мети, завдань навчання, організації роботи та забезпеченні зворотного зв’язку;
·         психологічні вимоги. Учитель повинен враховувати психологічні особливості учнів, їхні реальні навчальні можливості, стимулювати позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності, формувати позитивну мотивацію;
·         валеологічні вимоги, які спрямовані на забезпечення на уроці умов, що не шкодять здоров’ю учнів. Вони пов’язані не тільки з дотриманням режиму провітрювання, норм освітлення, розміру та розміщенню столів, а й створенням позитивного мікроклімату в групі, здійсненням профілактики розумової перевтоми…
·         дотримання правил безпеки роботи та охорони праці учнями і викладачем – один з необхідних елементів процесу навчання;
·         організаційні вимоги полягають у використанні різних форм залучення учнів до виконання запланованих видів навчальної діяльності, стимулюванні та оцінюванні їхньої  роботи, прогнозуванні результатів.

Методичні поради щодо критеріїв оцінювання сучасного уроку

1.                 Точне й творче виконання програмно-методичних вимог до уроку; грамотне визначення типу уроку, його місця в розділі, курсі, системі внутрішньокурсових зв’язків, бачення особливостей кожного уроку.
2.                 Урахування реальних навчальних можливостей учнів, рівня їхньої вихованості, схильностей, потреб і запитів учнів.
3.                 Продумування й рішення в єдності завдань освіти, виховання, розвитку інтелекту, уваги, сприйняття, мислення; виділення найважливіших, домінуючих завдань уроку.
4.                 Вибір раціональної структури й темпу проведення уроку.
5.                 Концентрація уваги учнів на засвоєнні найважливіших наукових понять, теоретичних положень, закономірностей, виділення головного, забезпечення  тісного й органічного зв’язку змісту уроку з життям, потребами суспільства, широке використання міжпредметних зв’язків.
6.                    Забезпечення практичної, політехнічної й профорієнтаційної спрямованості навчального процесу; створення реальних можливостей застосування учнями отриманих знань, умінь і навичок.
7.                 Розширення арсеналу вибору методів переважно за рахунок методів активного, інтенсивного навчання, використання на уроці оптимального сполучення словесних, наочних і практичних, репродуктивних та проблемно-пошукових методів навчання, методів роботи під безпосереднім керівництвом викладача й самостійної роботи учня.
8.                 Сполучення загальногрупових форм роботи на уроці із окремими групами й індивідуальними, прагнення до організації навчальної праці як колективної діяльності.
9.                  Формування в усіх учнів усвідомленого й активного ставлення до своєї навчальної діяльності; використання виховних і розвиваючих можливостей добре організованого навчання на уроці.
10.              Спілкування з учнями на основі сполучення високої вимогливості з повагою до особистості школяра.
11.              Розвиток кабінетної системи навчання  відповідно до вимог науково-технічного прогресу, доцільне, раціональне комплексне використання різних засобів навчання.
12.              Дотримання  сприятливих для роботи на уроці гігієнічних і естетичних умов.
13.              Визначення змісту й обсягу домашніх завдань з урахуванням наявного часу, не допускаючи перевантаження учнів.
14.              Чітке продумування задуму плану уроку й одночасна готовність гнучко перебудовувати його хід при зміні навчальних ситуацій.

Рекомендації щодо форм опитування учнів

Під час підготовки до уроку перед викладачем стоїть цілий ряд завдань. Адже необхідно педагогічно опрацювати наукову інформацію: виділити в матеріалі головне, продумати логічний виклад його, вибрати найбільш ефективніші методи та прийоми до даного уроку з даної теми.
Однією із форм роботи на уроці є перевірка знань та вмінь учнів (як домашнього завдання так і нового матеріалу),  які викладач проводить за допомогою опитування.
Спрямованість підібраних запитань викладачем заставляють учнів порівнювати, аналізувати, шукати причини виникнення тих чи інших явищ, робити висновки, узагальнювати матеріал.
Під час організації закріплення вивченого навчального матеріалу викладач продумує форми опитування як:
·                    диференційованість завдань за мірою складності навчального матеріалу та з урахуванням індивідуальних здібностей учнів;
·                    включення до завдань запитань, вправ, операцій, що забезпечують розвиток аналітико-синтетичної розумової діяльності;
·                    запитання, що спрямовують мислення учнів на розв’язання загальних та окремих пізнавальних завдань, що вимагають творчого опрацювання інформації;
·                    постановка евристичних запитань;
·                    звертання вчителя до учнів з пропозицією доповнити, уточнити, виправити, знайти інше рішення.
Під час організації перевірки оцінювання  знань, умінь та навичок викладач продумує такі форми опитування як:
·                    запитання, що сприяють розвитку в учнів навичок самоаналізу та самоконтролю (рецензування відповідей, запитання тим, хто відповідає тощо);
·                    відтворювальні запитання, проблемні, спрямовані на встановлення  причинно-наслідкових зв’язків;
·                    фронтальна бесіда, тестова перевірка;
·                    створення під час опитування нестандартних ситуацій



Молитва вчителя.

Господи! Ти, хто вчив нас, прости, що я вчу, що ношу звання Учитель, як Ти носив. Дай мені Єдину любов – любов до школи. Учителю, зроби моє старання постійним, а розчарування – минущим. Вирви з душі моєї бажання помсти, яка все ще турбує мене , коли мене ранять.
        Нехай не печалить мене нерозуміння, не ранить безпам’ятність моїх учнів, яких я вчу.
        Дай мені можливість виховати учнів, які б пішли моїми стопами та продовжили б мою справу, коли мене не буде.
        Друже мій! Будь зі мною. Підтримай мене. Часто, дуже часто поруч зі мною не було нікого, крім Тебе.
        Дай мені простоту і дай мені глибину: врятуй мій кожний урок від пустоти.
        Дай мені сили позбавитись своїх переживань, коли я ввійду вранці до класу.

        Нехай моя рука буде легкою, коли я караю, і ласкавою, коли я спрямовую. Зроби так, щоб мою школу я перетворила на Храм Духовності. Нехай порив мого ентузіазму зігріває моїх учнів...





 Методичні поради щодо професійного самовдосконалення


Поняття професійне самовдосконалення вчителя містить у собі як складові елементи і самоосвіту, і самовиховання, і саморозвиток.


Завдання
Засоби самовдосконалення
Збагачення професійно значущих знань
Самоосвіта, вивчення наукової, науково-популярної літератури. Спостереження (та подальший аналіз) уроків і виховних акцій, проведених іншими вчителями, а також самоаналіз власного досвіду роботи.
Розвиток професійно-ціннісних орієнтацій
Аналіз власних педагогічних цінностей, участь у дискусіях, вивчення творів класиків педагогіки, художньої літератури і мистецтва, етики.
Розвиток мотивів діяльності
Самоаналіз мотивів творчої діяльності. Постійне підтримання власної мотивації.
Розвиток морального образу
Самовиховання у прямому значенні цього слова, прагнення реально проявити ці якості в діяльності, постійно контролювати свої вчинки, спілкування з учнями.
Розвиток професійного мислення
Читання педагогічної і психологічної літератури, самоаналіз уроків, розв’язання педагогічних задач і ситуацій, продумування багатьох варіантів розв’язування педагогічних задач. Розвиток професійних навичок, техніки, виконавчої майстерності. Різні варіанти практичного тренінгу, різні види вправ і відпрацьовування навичок.
Розвиток емоційно-вольової сфери
Постійний самоконтроль і тренування в керуванні своїми психічними станами, характером вираження своїх емоцій і переживань.



Типові помилки
молодих педагогів
Недоліки та помилки

Шляхи подолання
          Учитель дуже тихо говорить, окремі слова    вимовляє нечітко, учням важко стежити за ходом розповіді
       Запитайте, чи чують вас учні, які сидять за останніми партами, готуючись до уроку, кілька разів запишіть пояснення навчального матеріалу на магнітофон, а потім послухайте на відстані, що дорівнює від учительського стола до останньої парти
       Голос у вчителя надмірно гучний, школярі швидко втомлюються
     Постійно змінюйте тональність свого голосу залежно від змісту матеріалу та видів навчальної діяльності
    Учитель говорить у дуже швидкому темпі, учні не можуть стежити за розвитком його думки, поступово виключаються з навчальної роботи
     Пам’ятайте, що швидкість мовлення на уроці не має перевищувати 40-50 слів за хвилину. За допомогою магнітофона час від часу перевіряйте себе вдома. А на уроці вдавайтеся до самоконтролю
    Учитель частенько вживає так звані слова паразити    е-е-е, так-от тощо
    Під час самоаналізу чітко виділіть найчастіше вживані слова-паразити. Удома підготуйте невеличкий плакат з написом: Не вживати слів: так-от, е-е-е, ну.  Непомітно для учнів кладіть його перед собою. Згодом потреба в ньому відпаде
     Пояснюючи навчальний матеріал, учитель спрямовує погляд на стіни, поверх голів або у вікно
     Намагайтеся тримати в полі свого зору всіх учнів, непомітно переводячи погляд з одного на іншого; намагайтеся по їхніх очах визначити, як вони сприймають зміст вашої розповіді
     Розміщуючи таблиці або картки на дошці, вчитель затуляє частину ілюстративного матеріалу. Коли на дошці треба щось написати, відшукує місце між таблицями
     Картки та великі таблиці треба вішати праворуч або ліворуч від дошки на спеціальних планках, залишаючи її вільною для записів. Працюючи з карткою або таблицею, користуйтесь указкою, а самі ставайте збоку
     Звертаючись до деяких учнів, учитель вказує пальцем, додаючи: Ось ти
    Як слід запам’ятайте прізвище й імена всіх своїх вихованців. Звертаючись до конкретного учня на уроці, називайте ім’я або прізвище та ім’я, додаючи Будь-ласка 
    Учитель заходить до класу через 2-3 хвилини після дзвінка на урок
     Заходьте до класу через 1-2 секунди після другого дзвінка на урок, демонструючи таким чином пунктуальність і ощадливе ставлення до навчального часу
     Оцінюючи якість знань, учитель нечітко формулює запитання
     Вузлові запитання для перевірки знань, умінь і навичок ретельно готуйте до уроку, дбайте, щоб вони спонукали школярів до роздумів, сприяли активізації мислення
      Під час усної перевірки знань учитель віддає перевагу спілкуванню лише з одним-двома учнями, не контролюючи діяльність інших
      Постійно привчайтесь розподіляти увагу. Це дасть вам змогу уважно слухати відповіді вихованців, водночас контролюючи тих, хто виконує завдання біля дошки, бачити всіх учнів. Якщо відчуваєте труднощі, використовуйте спеціальні вправи
     Школяр запізнився на кілька хвилин. Учитель припиняє навчальну роботу та з’ясовує причини затримки,  вдається до моралізування
Мімікою висловіть своє невдоволення учневі і, не припиняючи роботи, жестом запропонуйте йому сісти за парту. Лише після уроку можете з’ясувати причини запізнення і зробити відповідне зауваження
Учень відповідає на поставлення запитання, а вчитель у цей час  говорить з іншим учнем, порпається у своїх паперах або байдуже дивиться у вікно
Виявляйте цілеспрямовану увагу до учня та щирий інтерес до змісту його відповіді, так, ніби ви чуєте це вперше
Після привітання учні, сівши за парти, продовжують гомоніти, а вчитель, намагаючись перекрити гамір,  починає щось розповідати
Привітавшись, зосередьте свою увагу на вихованцях, помовчіть, поки в класі не настане тиша. Лише після цього запропонуйте їм сісти й одразу залучіть до конкретної діяльності
      Учитель допускає мовні огріхи: русизми, неправильні наголоси
Готуючись до уроку, перевіряйте за допомогою словника правильність вживання тих або інших мовних форм, на полях свого робочого зошита записуйте найскладніші слова, проставляйте наголоси, робіть підкреслення червоним чорнилом, тренуйтесь удома у вимові окремих слів, виразів
     Учитель використовує складні наукові терміни, запозичені з іноземних мов, незрозумілі слова
       Уникайте насичення мови іноземними словами, складними науковими термінами. Завжди намагайтеся відшукати рівнозначне  слово чи вираз рідною мовою. У тих випадках, коли певний термін або слово не має точного відповідника в рідній мові, зупиніться на поясненні етимології цього слова, запишіть його на дошці, а учні нехай зафіксують у своїх словниках або робочих зошитах
     Учитель перериває свою розповідь час від часу, щоб зробити зауваження учням, підвищуючи голос, говорить із роздратуванням
     Намагайтеся не розривати логічної канви своєї розповіді. Якщо хтось порушує дисципліну, зробіть паузу та зосередьте увагу на конкретному вихованцеві. Можна підійти до нього і тихенько попросити не заважати
      Під  час пояснення навчального матеріалу вчитель перебуває в одній позі (стоїть біля стільця, міцно стиснувши руки на його  спинці, або перед дошкою, нервово перебираючи пальцями)
     Уникайте статичної пози. Використовуйте наочні  посібники, технічні засоби навчання. Постійно тренуйтеся, щоб подолати нервове  напруження
     Під час самостійної роботи учнів учитель на перші ж прохання про допомогу бігає по класу, вистукуючи підборами, або намагається ходити навшпиньки
    Привчайте учнів до самостійного виконання завдань. Подбайте про взуття, яке б не стукотіло й не привертало до себе уваги. По класу ходіть поважно, впевнено 
    Учитель пише на дошці нерозбірливо, спотворюючи букви. Витирає лише частину дошки. Залишає на іншій уривки попередніх записів
     Перш ніж писати на дошці, слід повністю стерти непотрібне. Відновіть уміння чітко, правильно писати літери
      Під час пояснення нового матеріалу окремі школярі починають розмовляти, до них приєднуються інші. Але вчитель продовжує розповідь
     Намагайтеся помічати найменші порушення поведінки окремими учнями, не даючи  можливість долучитися до цього процесу іншим. Зробіть паузу, уважно подивіться на не дисциплінованого школяра, висловіть мімікою й жестом своє незадоволення.  Аналізуйте зміст і методи роботи: якщо учні втратили інтерес до вашої розповіді, треба шукати інші засоби викладу матеріалу
На уроці вчитель аналізує негативні дії, вчинки або конфлікти учнів, що призводить до марнування часу та нервового збудження вихованців
Намагайтеся  нейтралізувати негативні дії вихованців засобом “підміни”, тобто негайно переключивши їхню увагу на іншу діяльність, насамперед  навчальну. Конфлікти аналізуйте за межами уроку
Учень не хоче працювати на уроці, всіляко демонструючи це. Учитель будь-що намагається залучити його до навчальної роботи, вдаючись навіть до авторитарних засобів впливу
Не варто бурхливо реагувати на таку поведінку школяра. Краще залишити його в спокої. Якщо всі учні класу активно виконують конкретне завдання, недисциплінований вихованець може вгамуватися і також долучитися до роботи
Учитель, вислухавши відповідь учня, оцінює її, не аргументуючи. На запитання учня А чому низький бал? відповідає: „Бо ти знаєш цей матеріал недостатньо
Намагайтеся завжди аналізувати відповіді, підкреслюючи позитивне й указуючи на помилки. Можна спонукати школяра  до самоаналізу
Учитель оцінює учнів, виходячи з особистого ставлення до них
Будьте об’єктивні в оцінюванні знань – не виявляйте власних симпатій чи антипатій. Це призводить до втрати вчителем авторитету
Учитель під тиском батьків або учнів іноді змінює раніше виставлені бали, особливо застосовуючи поурочні бали
Виявляй твердість і послідовність, оцінюючи знання школяра. Якщо припустилися помилки, у присутності всіх учнів проаналізуйте ситуацію, попросіть вибачення і поставте інший бал
Наприкінці семестру, прагнучи мати добрий показник успішності класного колективу чи під тиском учнів або їхніх батьків, учитель іноді ліберально ставиться до підсумкового оцінювання
Завжди будьте об’єктивні. Якщо хтось з учнів або батьків не згоден з потенційним підсумковим балом за семестр, можна встановивши коло навчальних завдань для опрацювання з певних розділів, у присутності всіх учнів (або навіть батьків) ретельно перевірити рівень знань, умінь, навичок й об’єктивно їх оцінити, не допускаючи найменшої прискіпливості
      Учитель надмірно балакучий, повідомляє  забагато інформації, хоче вразити ерудицією
      Уникайте балакучості та показного демонстрування ерудованості, оскільки це відвертає увагу школярів від головного – засвоєння теми уроку. Зважайте на конкретні розумові можливості учнів
    Учитель намагається перевірити, як школярі    зрозуміли навчальний матеріал, з’ясовуючи, у кого з них і які виникли запитання 
     Необхідно з’ясувати ступінь усвідомлення суті вивченого, запропонувавши   учням проблемне завдання
     Учитель викликає певного учня, а потім ставить        йому запитання
     Запитання треба ставити всьому класу, а потім пропонувати певному учневі відповісти на нього
Під час пояснення нового матеріалу чи інструктажу учнів учитель тримає руки в кишенях, крутить у руках ключі, подзенькує дрібними грошима, сідає на підвіконня чи на край стола, “грається” окулярами, ґудзиками, краваткою чи кучерями, часто поправляє зачіску, підкручує вуса

Намагайтеся позбутися таких звичок. Можна записати на аркуші паперу, повісити вдома над робочим столом нагадування:  Я повинен позбутися цих звичок!
Учитель виявляє нерішучість, бажання уникнути, обійти складні моменти у спілкуванні з учнями
Пам’ятайте й розумійте: ніхто не розв’яже за вас педагогічні завдання. Активно й наполегливо  долайте труднощі, які виникають у процесі спілкування зі школярами
Усі проблеми, зокрема особисті, що постають перед окремими учнями, учитель намагається вирішувати у присутності всього класу
Є питання, які можна обговорювати лише віч-на віч
Учитель виявляє надмірну суворість     
     Потрібна і суворість, звичайно, у розумних межах. Але головною зброєю має бути здоровий гумор
     Учитель зосереджує увагу на помилках учнів, дорікає їм, що часто стає причиною негативного ставлення до нього вихованців
      Насамперед відзначайте успіхи (навіть найменші) в навчанні кожного учня, заохочуйте за старанність, усіляко формуйте у вихованців віру у власні сили та можливості
    Учитель виявляє дріб’язкову прискіпливість, часто погрожує учням: Я вам покажу!, Стань у куток, Замовчи, бо підеш до директора тощо
     Жодний учитель, дотримуючись авторитарно – командного стилю взаємин, ще не зміг досягти вагомих успіхів у навчально-виховній роботі. Спілкування має будуватися за принципом: Більше поваги до особистості й водночас більше вимогливості до неї
      За найменшого порушення дисципліни учитель         залякує учня записом у щоденник, вважаючи, що це змусить батьків займатися вихованням своєї дитини
    Рішуче відмовтеся від цього. Таким чином ви формуєте  у вихованця негативне ставлення до себе. Неодмінно записуйте в щоденник подяку батькам за навчальні успіхи їхньої дитини, дисциплінованість, старанність, доброту тощо
      Розпочавши виконання самостійних завдань, учні запитують учителя про порядок дій, способи роботи
     Перш ніж залучити учнів до самостійної роботи, необхідно озброїти їх раціональними способами дій, виходячи зі змісту завдання, допомогти зорієнтуватися щодо послідовності навчальних операцій
     Під час самостійної діяльності частина учнів при виникненні найменших утруднень звертається      до вчителя за допомогою, яку той поспішає надати
     Не варто квапитися з допомогою, коли йдеться про  дріб’язкові речі. Адже це не сприяє розвитку розумових здібностей і можливостей, формуванню вмінь самостійної навчальної
діяльності. Хай школярі привчаються власними зусиллями долати труднощі
    Пояснюючи навчальний матеріал, учитель робить записи на дошці, при цьому затуляючи їх собою
      Потрібно намагатися стояти  праворуч від дошки, а також час від часу відступати, щоб учні могли добре бачити написане на ній
                 Психологічна казка - релаксація "В шкільному саду не тільки троянди".
         У розкішному місці, де Небеса завжди кольору аури Бога, Сонце з Місяцем моляться за добробут Землі, розташувалось величне Царство Квітів. Кожен, хто опинився тут, назавжди залишався загіпнотизованим його різнобарвністю, чистою свіжістю.
Кожного ранку його могутня Королева, проїжджала по небу на колісниці і сіяла на землю зернинки гармонії і порядку.
Але був у цьому чарівному краю куточок, залитий тінню від густих колючок і листків троянд. Садівник не бачив, чи не хотів бачити, що там також ростуть і дихають квіти. Настільки він був зачарований трояндами, що не помічав за ними дзвіночків, лілій, маків, не чув їхніх тяжких подихів. Думав, що це вітер гуляє.
Кожного ранку садівник самовіддано біг до троянд, щоб налюбуватися їхньою неземною красою, і старався вигнати геть з царства весь огидний і набридливий бур’ян. А троянди, завжди сміялися і раділи в забутті від своєї краси, хизуючись своїми вишуканими голівками, витягуючи їх все вище і вище до сонця.
Для садівника сонце вже давно потонуло у п’янких пахощах червоних, рожевих , білих, жовтих принцес, згасло у кришталевій росі на їхніх щічках, відколи ці квіти появилися у його житті.
Йшли роки, троянди і душа їх покровителя цвіли, різнобарвним сяйвом. Натомість маки, лілії, дзвіночки хилились все нижче і нижче до землі, тихо, тремтячи від суму, образи, яка гноїлася у їхніх стомлених, розтріпаних корінчиках. А їм так хотілося обвити ними лагідну руку садівника, вчепитись в неї, як слабенька ручка немовляти хапає мамину руку з невинною жагою. З кожним днем квіти ставали все бліднішими, а маки, здавалось взагалі перетворили червоне полум’я своїх пелюсток на чорні , тривожні фати моргани.
Але одного дня, зернинка Королеви потрапила в цей темний куток і садівник побачив нещасні квіти. Він зрозумів, що весь цей час, ці квіти були забуті , наче сирітки, а він засліплений, любов’ю до троянд, змушував їх почувати себе покинутими. В цей момент серце його защеміло і він різко доторкнувся до гілочки троянди, колючка боляче пробила палець, потекла кров. Сталося диво, краплі його крові оживили маки, лілії, дзвіночки. Темний куток заграв всіма кольорами веселки.
Життя продовжувалося…



“ Все  залежить від тебе”
Притча
Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний , але дуже пихатий мандарин(знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум…  
Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прийшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець. Розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі?! Але виду  про своє обурення він не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: “ Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках - живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе - я роздушу метелика, а якщо мертве - я випущу  його…”
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: “ Скажи – но мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?”.
Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів:” УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ !“. Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, лише від нас залежить , чи буде наша взаємодія з учнями  живою, яскравою, плідною, чи навпаки.




Немає коментарів:

Дописати коментар